Co robić po treningu? Jak się zregenerować?

Nie każdy, kto uprawia amatorsko sport, wie jak się zachować po treningu. Tymczasem bardzo ważna jest odpowiednia dieta i regeneracja utraconych sił po wzmożonej aktywności fizycznej Tylko mądre trenowanie przynosi efekty i można uchronić się przed bólem mięśni.

Co jeść po treningu?

Efekty ćwiczeń możesz łatwo zniweczyć, jeśli nie zjesz po aktywności fizycznej odpowiedniego posiłku. Głodzenie się przynosi więcej szkód niż korzyści, tak samo, jak ma to miejsce w stosowaniu diety. Energia stracona podczas wysiłku musi być odnowiona i tylko dobrze zbilansowana dieta może osiągnąć ten cel. Co więc jeść, aby przywrócić sobie siły i dobrze się zregenerować?

Dobrze zbilansowany posiłek pomaga zahamować katabolizm białek w organizmie, co jest nieodzownym procesem zachodzącym po treningu. Co więcej, proces rozpadu białek ma miejsce także po zakończonym wysiłku, dlatego pożywny posiłek to konieczność.

Przed utratą tkanki mięśniowej ochronisz się, włączając do posiłku wartościowe białko, które spełnia ważne zadanie przy stymulacji włókien mięśniowych. Możesz wypić shake sporządzony z odżywki białkowej i owoców lub produkty stałe np. rybę, twaróg czy jajka (w zależności od pory dnia).

Pamiętaj o tym, że białko tylko w połączeniu z węglowodanami daje pełny posiłek potreningowy. Dzięki węglowodanom organizm zyskuje energię niezbędną do odbudowania białka. Buduje się również glikogen w mięśniach i usprawnia metabolizm.

Ta współzależność odzwierciedla się w komponowaniu odpowiednich posiłków. Musisz wiedzieć, iż węglowodany złożone najlepiej przyjmować wcześniej, nie wieczorem. Dłużej uwalniają energię do organizmu. Natomiast węglowodany proste lepiej jeść pod wieczór, kiedy ważne jest nieobciążanie żołądka przed snem.

Przykładowy popołudniowy posiłek może składać się z makaronu z chudym mięsem czy z ryżu z warzywami. Z kolei po treningu późniejszym przygotuj sobie np. owoce z jogurtem czy pożywne kanapki zrobione na bazie chleba żytniego, chudego mięsa, twarożku czy jajka.

Na odbudowę mięśni stosuj odżywki dla sportowców – L-glutamina!

Nie tylko odpowiednio zbilansowana dieta jest niezbędna, ale też odpowiednie odżywki, których składnikiem jest aminokwas L-Glutamina. Zażywając takie preparaty, szybko nasycisz organizm aminokwasami i wesprzesz proces regeneracji mięśni. Oprócz tego stosowanie ich zapewni efektywniejszą ochronę przed katabolizmem białkowym. L-glutamina wpływa także na podtrzymanie procesów anabolicznych.

Aminokwas ten wspiera usuwanie z organizmu amoniaku, który powstaje na drodze przemian białkowych. Oprócz tego wpływa dobroczynnie na pracę jelit i wyściela układ trawienny. L Glutamina ma jeszcze wiele innych funkcji, które usprawniają pracę całego organizmu. Stosowanie takich odżywek pomaga więc nie tylko sportowcom.

Uzyskanie wymarzonej sylwetki na drodze systematycznych treningów w połączeniu z mądrym odżywianiem się to kwestia czasu. Wystarczy trochę samozaparcia i wiedzy, aby dojść do zdrowego celu treningów.