Jak wzmacniać odporność i uchronić się przed infekcjami?

Jak wzmacniać odporność i uchronić się przed infekcjami? Nie istnieje jedna uniwersalna metoda ani lek gwarantujący odporność. Zależy ona od wielu czynników. Oto kilka z nich:

Właściwa dieta.

Bogata w świeże sezonowe owoce i warzywa. Pełnowartościowe białko zwierzęce oraz roślinne. Składająca się z dobrych tłuszczy (nienasyconych), kwasów omega 3 i 6. Zawierająca dużo błonnika, którego najwięcej jest w węglowodanach złożonych. Odpowiednia kaloryczność oraz dieta uboga w żywność przetworzoną.

Aktywność fizyczna.

Dbanie o kondycje organizmu. Uprawianie sportu oraz stosowanie technik relaksacyjnych wpływa korzystanie na układ fizyczny oraz nerwowy.

Hartowanie.

Prysznice o zmiennej temperaturze, zimą częste spacery na świeżym powietrzu lub korzystanie z sauny zwiększą odporność organizmu na czynniki chorobotwórcze.

Harmonia wewnętrzna i opanowanie.

Ważna jest wewnętrzna harmonia, spokój pewność siebie, pozytywne myślenie oraz umiejętność opanowania stresu. Pomocne będzie zapoznanie się z technikami relaksacyjnymi np. joga.

Suplementacja witaminowa.

Preparaty odżywcze zawierające witaminy i sole mineralne wzmacniają organizm. Podobnie jak wyciągi z niektórych roślin ziół czy choćby cebuli I czosnku. Należy jednak stosować je z umiarem.

Temperatura.

Regularne wietrzenie mieszkania w celu utrzymania umiarkowanej temperatury w domu także zimą. Jak również ubieranie się stosownie do pogody i aktywności fizycznej. Przeziębienie i angina tylko czekają na przegrzanie lub wychłodzenie.

Jakość powietrza.

Odpowiednia wilgotność powietrza w pomieszczeniu zmniejsza wrażliwość błony śluzowej nosa i gardła na wirusy. Pomocne będą nawilżacze powietrza zwłaszcza w sezonie grzewczym.

Unikanie dużych skupisk ludzi.

Szczególnie w okresie nasilonych zachorowań na grypę i inne choroby przenoszone drogą kropelkową (przeziębienie, katar).

Szczepienia ochronne.

Konieczne są jeśli masz więcej niż 65 lat, jesteś nauczycielem, pracownikiem służby zdrowia lub pomocy społecznej. Cierpisz na przewlekłe schorzenia nerek, dróg oddechowych, nowotwory, cukrzycę, choroby serca. Należysz do osób o osłabionej odporności, jesteś po przeszczepie lub planujesz zajść w ciążę.

Odpowiednie nawodnienie organizmu.

Im więcej wody zawiera nasz organizm, tym większą ruchliwością odznaczają się krążące w nim komórki układu odpornościowego. Najlepiej sprawdzą się mieszaniny wody mineralnej i soku owocowego (w stosunku 4:1), herbaty ziołowe oraz soki warzywne.

Rezygnacja z papierosów.

Całkowita rezygnacja z palenia i ograniczenie alkoholu do niewielkiej jego ilości. Dym tytoniowy niszczy błonę śluzową i nabłonek migawkowy dróg oddechowych, a nikotyna zabija ważne witaminy.