Jak zacząć biegać? O czym warto pamiętać?

Coraz więcej osób zaczyna uprawiać jogging. Dla jednych jest to forma relaksu i odstresowania się po całym dniu pracy, a dla innych sposób na życie. Aby jednak zacząć biegać, trzeba się, dobrze przygotować o mentalnie i logistycznie. Bez dobrego nastawienia i odpowiedniego stroju oraz diety bieganie nie będzie przynosiło radości i efektów.

Od czego zacząć?

Na początku przemyśl kwestię zdrowotną, np. to, czy twój kręgosłup jest gotowy do przyjęcia obciążeń związanych z bieganiem. Przy niewielkich skrzywieniach i innych drobnych dysfunkcjach jogging nie wyrządzi krzywdy, ale wzmocni mięśnie przykręgosłupowe. Oczywiście przy jakichkolwiek problemach z układem ruchu lepiej wybierać trasy lekkie i miękki, czyli nie asfaltowe, ale leśne czy szutrowe.

Przed rozpoczęciem biegania lepiej zasięgnąć porady fizjoterapeuty, który ukierunkuje i sprawdzi stan twojego układu ruchu (mięśni i stawów). Pomoże tez obrać najlepsze rozwiązania dotyczące treningu. Musisz pamiętać, że na efekty trzeba trochę poczekać. Jeśli do tej pory twoja aktywność fizyczna ograniczała się do jednostkowych spacerów czy krótkiego joggingu raz czy dwa razy w miesiącu, daj sobie więcej czasu. Zaczynaj od krótkich dystansów i zdecydowanie prostszych. Pamiętaj również o rozgrzewce, bez której możesz doznać kontuzji już za pierwszym podejściem do biegania .

Przygotuj odpowiednią odzież do biegania

Dobrej jakości ubranie uszyte z oddychającego materiału to klucz do przyjemnego treningu. Bawełniane koszulki czy legginsy nie są najlepszym rozwiązaniem. Mimo tego, że jest to materiał naturalny i dobrze chłonący wilgoć, to przy większym wysiłku zapocenie ciała jest gwarantowane. Najlepiej wybierać odzież uszytą na bazie tkanin technicznych, które bardzo dobrze odprowadzają pot na zewnątrz. Dzięki takiej technologii skóra zostaje sucha i komfort podczas treningu jest naprawdę wysoki.

Zdecydowanie lepiej postawić na poliester lub jeszcze lepiej odzież uszytą z kilku materiałów sztucznych, w których prym wiedzie poliester. Siatkowe wstawki w miejscach najbardziej potliwych i przeszycia niewpływające na komfort ruchów podczas biegania to również istotne kwestie, o których warto pamiętać.

Oprócz koszulki i spodni ważne jest także obuwie, które musi dobrze amortyzować. Jeśli chcesz biegać po drogach zwróć uwagę na odpowiedni bieżnik podeszwy. Ślizgające się po korzeniach czy kamieniach buty to nic przyjemnego. Jeśli twoja stopa nie będzie dobrze zabezpieczona, musisz liczyć się z możliwością kontuzji. Skręcenia czy naciągnięcia mięśni łydek to bardzo nieprzyjemne i bolesne urazy, których wystąpienie zminimalizujesz zakładając odpowiednie buty sportowe.,

Izotoniki, woda i dobra maść przeciwbólowa

Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z bieganiem, zacznij od dobrej diety. Pożywne, ale lekkie śniadanie da ci dawkę dobrej energii na cały dzień i zapewni dobry trening biegowy. Zapomnij o sztucznym jedzeniu, używkach i dużej ilości słodyczach, a postaw na zdrowe warzywa i owoce. Jadłospis wzbogać dobrymi węglowodanami, które zawarte są m.in. w pieczywie pełnoziarnistym czy kaszach. Nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6 to również cenne źródło składników odżywczych, o którym nie można zapominać.

Pij dużo wody i zabieraj bidon z płynem ze sobą na trening. Nawadnianie się w trakcie wzmożonego wysiłku jest konieczne. Poza wodą wraz z potem traci się cenne elektrolity, czyli w razie odwodnienia zaburza się gospodarka zasadowo-kwasowa w organizmie. Aby temu zapobiec pij dużo wody lub napoje izotoniczne, które zawierają witaminy, sole mineralny i małą ilość węglowodanów.

Pamiętaj też o tym, aby przed treningiem zjeść posiłek o niskim indeksie glikemicznym. W ten sposób zapobiegniesz nagłym skokom cukru we krwi, a organizm będzie miał dostateczna ilość stopniowo uwalnianej energii na cały trening. Możesz zaserwować sobie jogurt naturalny z orzechami lub innymi bakaliami czy owsiankę. Z kolei na obiad twój posiłek nie musi być już wysoko kaloryczny, a na kolację zjedz jedynie przekąskę np. kanapkę z dżemem.

Dieta i woda to podstawa, ale musisz też wziąć pod uwagę przeciążenia mięśni i kontuzje. Nawet te drobne powodują, że trening staje się mniej wartościowy i mało przyjemny. Zaopatrz się w dobrej jakości maści sportowe, takie jak Ibuprom sport, Ben-Gay czy Traumon.

Są to preparaty działające przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Niektóre z tego typu produktów minimalizują obrzęki. Przeciążenia, urazy i stany zapalne to częste przypadłości sportowców, nawet amatorów. Nie daj więc sobie odebrać przyjemności udanego treningu, ale działaj zaraz po wystąpieniu kontuzji czy pierwszego bólu,. Zaaplikuj sobie dobry specyfik na mięsne i stawy.

Sport o zdrowie, ale tylko wtedy, gdy mądrze podejdzie się do aktywności. Nie wymagaj od siebie za dużo i stopniowo dąż do celu. Rób swoje plany treningowe i wyznaczaj sobie cele, aby aktywność stała się czysta przyjemnością i odpoczynkiem.