Karczoch – poznaj jego właściwości prozdrowotne

Pochodzi z basenu Morza Śródziemnego. Pięknie ozdabia ogród, a wyglądem przypomina oset. Smakuje podobnie jak szparagi. Karczoch, z angielskiego nazywany artichoke, choć mało popularny w Polsce, to zyskuje dzięki swoim walorom smakowym i wcale niemniej wyjątkowym właściwościom zdrowotnym.

Jak rozpoznać karczocha?

Karczoch to warzywo a bardzo charakterystycznym wyglądzie. W sklepach znajdziecie okrągłą część złożoną z zielonych, mięsistych łusek, na czubku której będzie fioletowy kwiat. W naturze, ta piękna zielona rozeta wyrośnie na długiej i nierozgałęzionej łodydze. W kuchni karczoch jest najbardziej zbliżony smakiem do szparagów, choć nieco bardziej intensywny. Można w nim wyczuć lekko cierpką, trochę gorzką, orzechową nutę, którą warzywo to zawdzięcza cynarynie. Po ugotowaniu artichoke może mieć kwaskowaty posmak, ale dużo zależy tu od sposobu obróbki. Przygotowanie karczocha należy zacząć od ściągnięcia twardych łusek. Do spożycia nadaje się tylko mięsisty środek, popularnie zwany sercem, które po przekrojeniu będzie tworzyło piękną mozaikę kolorów od zieleni, przez kremową biel, po fiolet.

Artichoke i jego odchudzające właściwości

Karczoch jest bardzo cenionym warzywem wśród osób zmagających się z nadmierną masą ciała. Warzywo to w stu gramach ma jedynie 47 kcal, a przy tym całe bogactwo składników odżywczych. Poza niską kalorycznością zawiera też przynajmniej 3 substancje, które dodatkowo wspomogą proces odchudzania. Wspomniana już cynaryna reguluje gospodarkę węglowodanową organizmu, przyspiesza metabolizm i znacznie ułatwia trawienie. Inulina z kolei działa podobnie jak błonnik. Przez to, że pęcznieje w naszym żołądku to na długo zapewnia uczucie sytości, a oprócz tego jest świetną pożywką dla naszej mikroflory jelitowej. Do tego karczoch jest jednym z bogatszych źródeł niacyny, czyli witaminy PP. Odpowiada ona za przyspieszenie przemiany materii i reguluje rozpad tłuszczów w tkance tłuszczowej.

Karczochy na problemy trawienne

Wspomniane w poprzedniej części substancje wspomogą nie tylko utratę tkanki tłuszczowej, ale też przyniosą ulgę w problemach trawiennych. Jedząc te warzywa można zaobserwować regulację wydzielania żółci oraz ogólnie pracy wątroby. Wyciąg z karczocha, ze względu na zawartość cynaryny, jest częstym składnikiem suplementów poprawiających nasz lipidogram, zwłaszcza kiedy chodzi o obniżenie poziomu cholesterolu. Zawartość inuliny i witaminy PP polepsza funkcjonowanie naszych jelit i żołądka poprzez zwiększenie wydzielania soków trawiennych i regulację perystaltyki jelit. Dzięki temu regularne spożywanie karczochów pomaga w walce z zaparciami, wzdęciami, zgagą, czy innymi bólami brzucha.