Zadbaj o swoje stawy, aby żyć bez bólu!

Chore stawy to duży problem zdrowotny współczesnej cywilizacji. Najczystsze przyczyny pojawiających się schorzeń to brak aktywności fizycznej i nieodpowiednia dieta. Przeciążone stawy bolą, stają się obrzmiałe, co wpływa na brak chęci do podejmowania aktywności. Tak właśnie zamyka się błędne koło, z którego trzeba znaleźć jak najszybciej wyjście.

Dlaczego stawy bolą?

Te bardzo delikatne połączenia między kośćmi to samosmarujący się mechanizm, który czasami ulega „wytarciu”. Uszkodzona chrząstka stawowa nie działa tak, jak powinna i nie chroni w pełni kości przed tarciem oraz nie amortyzuje wstrząsów. Chrząstka traci swoją elastyczność z roku na rok, ale można znacznie spowolnić ten proces. Wystarczy wziąć pod uwagę kilka wskazówek i wprowadzić je w życie, aby stawy były zdrowsze. Co więc robić, aby uchronić się przed bólem?

Zacznij od aktywności fizycznej!

Jeśli zaczniesz systematycznie spacerować, uprawiać delikatny jogging i po prostu dbać o aktywność fizyczną na co dzień, stan twoich stawów poprawi się znacznie. Chrząstka stawowa pod wpływem ruchu zwiększa swoją objętość i wytwarza większą ilość mazi. Stawy stają się lepiej ukrwione i dotlenione, a połączenia między nimi a kośćmi lepiej pracują. Nawet jeśli wcześniej pojawiły się jakieś urazy stawowe, aktywność fizyczna będzie je stopniowo zmniejszać. Co więcej, stawy przestają boleć i są chronione przed tworzeniem się w nich stanów zapalnych.

Pamiętaj też o tym, aby dobrać odpowiednie ćwiczenia, które nie będą obciążać stawów. Jeśli masz problemy z tuszą, tym bardziej zadbaj o to, aby twoja sylwetka nabrała smukłości. Co na odchudzanie będzie najlepsze? Wybierz basen i rower, a jeśli chcesz biegać, nie obciążając zanadto stawów, to wybieraj drogi szutrowe a nie asfaltowe. Kup wygodne buty, które będą amortyzować wstrząsy. Bardzo dobre ćwiczenia przy przeciążonych stawach to także nordic walking, aqua-areobic czy pilates.

Co na odchudzanie oprócz ćwiczeń?

Zadbaj też o dobrą dietę, bogate w warzywa i owoce. Na początku warto zrobić dobry detoks, aby oczyścić organizm z toksyn. Zrób sobie jeden dzień diety owocowe warzywnej, a jeśli masz chęć i cierpliwość przedłuż ją na kilka czy kilkanaście dni. Wtedy jednak postępują zgodnie ze wskazówkami dietetyka lub wytycznymi znajdującymi się w poradniku książkowym.

Pamiętaj też o tym, a nie popijać między posiłkami. Lepiej wypić szklankę wody lub soku z cytryny (odkwasisz organizm!) przed jedzeniem. W ten sposób będziesz czuć przez jakiś czas sytość i dzięki temu posiłki staną się lżejsze. Oprócz tego jedz częściej, a w mniejszych ilościach. Warto też wprowadzić smaczne i zdrowe przekąski między posiłkami mające postać otrębów czy batoników bio bez dodatku cukru. Jeśli nie masz pomysłu na smaczne i lekkie dania i przekąski między posiłkami, poszukaj cennych wskazówek w poradnikach lub w Sieci. Wpisz w wyszukiwarkę frazę „co na odchudzanie”, aby uzyskać mnóstwo podpowiedzi związanych z poszukiwanym tematem.

Pamiętaj, że otyłość zwiększa ryzyko zwyrodnienia stawów. Przeciążone stawy mogą prowadzić do mechanicznego uszkodzenia chrząstki stawowej. Bardzo negatywnie wpływa też silny stres, ponieważ organizm jest w stałej gotowości do reakcji autoimmunologicznej. Zadbaj również zdrowy sen i dobre relacje z ludźmi, aby twoje zdrowie, w tym stawy, uległy znacznej poprawie.